Peugeot

Al ooit gehoord van de Porsche 901? De Oostenrijks-Duitse autobouwer wou hem in 1964 lanceren ter vervanging van het legendarische 356-model maar moest zijn nieuwe wagen herdopen tot 911. De reden was simpel: de Franse concurrent Peugeot bezat voor seriewagens de rechten op alle getallen van drie cijfers met een nul in het midden…

Het is tweehonderd jaar geleden, in 1810, dat de broers Jean-Jacques en Jean-Pierre Peugeot in de Doubs-vallei, in het oosten van Frankrijk, een staalgieterij oprichten. Dra deponeren ze een octrooi voor koudwalsen van staal en brengen allerlei afgewerkte producten op de markt: springveertjes voor horloges, korsetbaleinen, koffiemolens, kooien, gereedschap waaronder vooral bladzagen.  Onder impuls van Jules en Emile, zonen van Jean-Pierre, bloeit het bedrijf nog en geraakt de naam Peugeot meer en meer gekend. De broers voelen de noodzaak hun producten te onderscheiden en de kwaliteit te benadrukken. Zij vragen in 1847 aan de graveur Justin Blazer een leeuwembleem te ontwerpen. De leeuw wordt gekozen wegens zijn analoge kenmerken met hun zagen : stevigheid, soepelheid, snelheid. Blazer tekent een leeuw met opgeheven staart en majesteitelijk stappend op een pijl.  Het merk wordt in 1858 officieel gedeponeerd bij het Conservatoire Impérial des Arts et Métiers en in verschillende versies en hertekeningen tot de dag van vandaag gebruikt.

In het laatste kwart van de negentiende eeuw nemen Eugène, zoon van Jules en Armand, zoon van Emile, het roer van Peugeot Frères in handen. Het bedrijf heet zelfs enige tijd Les Fils de Peugeot Frères. De groei blijft: zo vervaardigen in 1890 meer dan 2.000 Peugeotarbeiders in drie fabrieken scharen, hooivorken, schaven, zagen voor heel Europa. Innovatie blijft niet uit: Peugeot produceert ook veertjes voor de knijpbrillen in zwang en opwindveren voor de nieuw uitgevonden fonograaf. Het nieuwe succesnummer is echter de fiets. Armand heeft zijn kozijn Eugène van de fabricatie ervan kunnen overtuigen maar nu wil hij er ook uitproberen met motor en zelfs auto’s maken. Op 17 februari 1890 levert hij zijn eerste model af. Omdat Eugène niet gelooft in de toekomst van de auto, scheidden de wegen van de twee kozijns in 1896. Armand richt zijn Société des Automobiles Peugeot op. Eugène en zijn zonen verbinden zich ertoe geen auto’s te produceren en doen verder met fietsen, huishoudartikelen en gereedschap allerhande. Van de fiets Le Lion worden in 1900 20.000 exemplaren op de markt gebracht.

Dat jaar verkoopt Armand reeds 500 wagens. De zonen van Eugène willen – sorry voor de misplaatste woordspeling – de trein niet missen. In 1899 brengen ze, tegen de afspraken in, een fiets met motortje, een motocyclette van het merk Le Lion uit. Het jaar daarop volgen kleine Lion-auto’s. Steevast moeten advocaten uitmaken wat als schadevergoeding, commissie of boete aan Armand moet betaald worden. Na het overlijden van Eugène in 1907 is een fusie mogelijk. De twee families Peugeot herenigen zich in 1910, nu honderd jaar geleden. Het bedrijf wordt een der grootste autoproducenten ter wereld en slorpt in 1976 zelfs Citroën op. Maar dat is een ander verhaal.

De modellen van Peugeot krijgen geen naam, enkel een nummer van drie cijfers waarvan de middelste een nul is. Wie herinnert zich nog de 203, 403, 404, 205, 309, 405, 605, 306 of 406?

Op modellen voor de Tweede Wereldoorlog was die nul aan de voorkant van de auto een rond gaatje, waarin de zwengel moest gestoken worden.

Sinds korte tijd brengt Peugeot nu ook modellen op de markt met een nummer van vier cijfers waarvan de twee middelste nullen zijn. Ik zal eens aan Kris Keymolen vragen of Peugeot wereldwijd alle getallen tussen 1001 en 9009 heeft gedeponeerd.

De Peugeotleeuw verandert nog vaak van gedaante maar sinds 1927, met brullende muil. In 1948 wordt gekozen voor een versie uit het wapenschild van de streek, de Franche-Comté. Op sommige modellen wordt enkel een leeuwenhoofd afgebeeld. Regelmatig wordt het logo opgefrist. De laatste versie dateert van 2010, nu twee weken geleden.

Ook de slogan is veranderd. De vorige baseline  Pour que l’automobile soit toujours un plaisir is veranderd in het Engelse ( !) Motion and Emotion.

O ja: toen Armand in 1915 op het Parijse Père-Lachaise werd begraven, werd de grafrede gehouden door Renault. Maar ook dat is een ander verhaal.


Geef een reactie